Waarom heb ik zoveel last van winderigheid na het eten van gezond voedsel?

Waarom heb ik zoveel last van winderigheid na het eten van gezond voedsel?

21 maart 2026 om 10:02
door Redactie

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar een toename in gasvorming na het overstappen op een gezonder dieet is een volkomen natuurlijk proces. De hoofdoorzaak ligt meestal bij de grote hoeveelheid vezels die je in gezonde producten zoals groenten, fruit, volkorenproducten en peulvruchten vindt. Hoewel deze vezels essentieel zijn voor een goede spijsvertering, kan je lichaam er in het begin heftig op reageren.

Er zijn drie belangrijke redenen waarom dit gebeurt:

  • Fermentatie door darmbacteriën: Onverteerbare vezels komen onveranderd in de dikke darm terecht. Hier worden ze afgebroken door miljarden bacteriën. Tijdens dit fermentatieproces komen gassen vrij zoals waterstof, methaan en koolstofdioxide.
  • Complexe suikers: Veel gezonde voedingsmiddelen, met name peulvruchten en kruisbloemige groenten zoals broccoli, bloemkool en spruitjes, bevatten complexe suikers zoals raffinose. Het menselijk lichaam mist de specifieke enzymen om deze suikers in de dunne darm volledig te verteren, waardoor ze als voeding dienen voor gasproducerende bacteriën lager in het spijsverteringskanaal.
  • Aanpassing van de darmflora: Als je plotseling veel meer vezels gaat eten, moet je microbioom (de verzameling bacteriën in je darmen) zich aanpassen. Dit proces van gewenning kan enige tijd duren en gaat vaak gepaard met tijdelijke winderigheid.

Om deze klachten te verminderen, is het verstandig om de hoeveelheid vezels geleidelijk op te bouwen in plaats van van de ene op de andere dag volledig om te schakelen. Daarnaast is het cruciaal om voldoende water te drinken; vezels hebben vocht nodig om soepel door het darmstelsel te bewegen. Ook helpt het om rustig te kauwen, zodat je minder lucht inslikt en het spijsverteringsproces al in de mond goed begint.