Waarom krijg ik diarree van karnemelk?
Het ervaren van darmklachten of diarree na het drinken van karnemelk is vervelend, maar heeft vaak een duidelijk aanwijsbare oorzaak. Hoewel karnemelk bekendstaat als een gezond en vetarm natuurproduct, reageert niet elke spijsvertering er even goed op. Er zijn drie hoofdredenen waarom je lichaam heftig kan reageren op dit zuivelproduct.
Lactose-intolerantie
De meest voor de hand liggende oorzaak is een vorm van lactose-intolerantie. Karnemelk bevat, net als gewone melk, melksuiker (lactose). Tijdens het productieproces zetten melkzuurbacteriën een deel van deze suikers om in melkzuur – vandaar de zure smaak – maar er blijft nog steeds lactose aanwezig. Als je darmen niet voldoende van het enzym lactase aanmaken, kan deze melksuiker niet goed worden verteerd. De onverteerde lactose komt dan in de dikke darm terecht, waar het vocht aantrekt en door bacteriën wordt gefermenteerd. Dit proces zorgt vaak voor gasvorming, krampen en dunne ontlasting.
Effect van melkzuurbacteriën
Karnemelk is een gefermenteerd product dat levende culturen bevat. Deze bacteriën zijn in principe goed voor je darmflora, maar ze hebben ook een laxerende werking. Ze stimuleren de darmperistaltiek (de knijpende beweging van de darmen). Als je gevoelige darmen hebt, of als je lichaam niet gewend is aan gefermenteerde producten, kan deze extra stimulatie leiden tot een versnelde stoelgang. Voor sommige mensen werkt karnemelk hierdoor juist goed tegen obstipatie, maar bij anderen slaat dit door naar diarree.
Overgevoeligheid voor eiwitten of zuren
Naast lactose bevat zuivel ook eiwitten zoals caseïne. Een overgevoeligheid of milde allergie voor koemelkeiwit kan ontstekingsreacties in de darmen veroorzaken, met diarree als gevolg. Daarnaast kan de hoge zuurgraad van karnemelk bij mensen met een gevoelige maag of het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) zorgen voor irritatie van het slijmvlies, wat de spijsvertering direct beïnvloedt.